AKTUALNOŚCI

11.01.2019


Nowe obowiązki pracodawcy – nowelizacja kodeksu pracy. 

Niezwykle istotną zmianą w przepisach Kodeksu pracy jest możliwość prowadzenia przez pracodawcę dokumentacji pracowniczej, w tym akt osobowych pracownika w wersji elektronicznej. Wynika to pośrednio z przepisu wskazującego na podstawowe obowiązki pracodawcy, zawarte w Kodeksie pracy, który to od 1 stycznia 2019 będzie zobowiązany do prowadzenia i przechowywania w postaci papierowej lub elektronicznej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników (dokumentacja pracownicza) a także bezpośrednio z art. 9411, który brzmi: 

„Dokumentacja pracownicza prowadzona i przechowywana w postaci elektronicznej jest równoważna z dokumentacją pracowniczą prowadzoną i przechowywaną w postaci papierowej”.  

Co to oznacza dla pracodawcy? Do tej pory obowiązkiem pracodawcy było prowadzenie dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych w postaci papierowej, jednak część pracodawców równolegle prowadziła dokumentację w formie elektronicznej, co mogło sprawiać problemy, w kwestii podwójnego przechowywania danych. Od 2019 roku pracodawca sam zadecyduje, w jakiej formie będzie prowadził dokumentację. 

Kolejną zmianą, którą wprowadza nowelizacja ustawy jest kwesta dotycząca obowiązków pracodawcy związany z przechowywaniem dokumentacji pracowniczej. Od 1 stycznia 2019 pracodawca będzie zobowiązany do przechowywania dokumentacji pracowniczej w sposób gwarantujący zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia, a także przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł, chyba że odrębne przepisy przewidują dłuższy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej. Ze względu na specyfikę niektórych zawodów uzasadnione będzie utrzymanie w mocy części dotychczasowego przepisu, zgodnie z którym okres przechowywania dokumentacji wynosi 50 lat.

Wszelkie wymogi, które zakłada nowelizacja ustawy powodują konieczność doprecyzowania warunków jakie musi spełnić pracodawca, aby właściwie zabezpieczyć przechowywaną przez niego dokumentację. Poprzez zachowanie poufności rozumiemy ograniczenie dostępu do dokumentacji pracowniczej tylko i wyłącznie dla pracodawcy lub osób przez niego w tym celu upoważnionych. Integralność wymaga zachowania spójnej struktury dokumentacji pracowniczej, tak aby każda zmiana wprowadzona przez pracodawcę w zgromadzonych dokumentach pozostawiała trwały ślad. Zachowanie kompletności, ma oznaczać zagwarantowanie, że poszczególne dokumenty będą w całości znajdować się w jednej wybranej przez pracodawcę postaci dokumentacji pracowniczej. Natomiast zachowanie wymogu dostępności dokumentacji pracowniczej oznacza prowadzenie i przechowywanie jej na nośniku dostosowanym do zmieniającego się otoczenia technicznego.

Nałożony na pracodawcę obowiązek przechowywania dokumentacji w sposób zawarty w ustawie ma dotyczyć nie tylko okresu zatrudnienia pracownika, ale również okresu 10 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy zostanie rozwiązany lub wygaśnie. Zmiana długości okresu przechowywania jest ważną informacją dla pracodawców, którzy nie będą zobligowani do jej przechowywania przez 50 lat jak to ma miejsce obecnie.



  • 10.09.2020
    USTAWA ODOROWA
    więcej...
  • 31.08.2020
    PODATEK CUKROWY
    więcej...
  • 16.08.2020
    Droższy pozew – nowelizacja postępowania cywilnego.
    więcej...
  • 10.07.2020
    Nowa matryca stawek VAT
    więcej...
  • 10.06.2020
    Dematerializacja akcji
    więcej...
  • 29.05.2020
    Finansowe wsparcie zwrotne i bezzwrotne z Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. oraz Polskiego Funduszu Rozwoju S.A.
    więcej...
  • 25.05.2020
    Wsparcie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w sytuacji obniżenia wymiaru czasu pracy
    więcej...
  • 22.05.2020
    Wsparcie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w sytuacji przestoju ekonomicznego
    więcej...
  • 19.05.2020
    DOFINANSOWANIE CZĘŚCI KOSZTÓW WYNAGRODZEŃ PRACOWNIKÓW ZE STAROSTWA
    więcej...
  • 30.03.2020
    Warianty w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko – orzecznictwo sądowe.
    więcej...